Dirasat: Educational Sciences

From 2000 to 2019

ISSN 1026-3713

Beta Version

Please note that this is a beta version which is still undergoing final testing before its official release.


Click here to:

Links:

Search:

مستوى التفاؤل لدى لاعبي فرق الألعاب الرياضية الجماعية في الجامعات الفلسطينية

ar
Authors: Abdelnaserr Abdelrahim Qadomi
Keywords: التفاؤل، الألعاب الجماعية، الجامعات الفلسطينية
Publication year: 2015
Pages: 1 - 13

Abstract

هدفت هذه الدراسة إلى تعرف مستوى التفاؤل لدى لاعبي فرق الألعاب الرياضية الجماعية في الجامعات الفلسطينية، إضافة إلى تحديد الفروق في التفاؤل تبعا لمتغيرات اللعبة والمستوى الدراسي والخبرة في اللعب، ولتحقيق ذلك أجريت الدراسة على عينة قوامها (246) لاعبا، وطبق ع

Common Behavioral Problems of Preparatory Year Students at the University of Tabuk

en
Authors: Khawla Saad Albalawi
Keywords:
Publication year: 2015
Pages: 14 - 35

Abstract

Content Analysis of the Geometry Content Included in Mathematics Textbooks for the Intermediate Basic Stage in Jordan in light of The International Standards (NCTM, 2000)

en
Authors: Ibrahim Najm Alyat , Ahmad Mohammed Duwairy
Keywords:
Publication year: 2015
Pages: 36 - 54

Abstract

تقييم جودة أداء كلية العلوم التربوية في الجامعة الأردنية في ضوء معايير"إنكيت"

ar
Authors: Saleh Ahmad Ababneh
Keywords: تقييم الاداء، الاعتماد، مؤسسات التعليم العالي، كليات التربية، معايير انكيت.
Publication year: 2015
Pages: 55 - 73

Abstract

ملخص هدفت الدراسة إلى تحديد درجة ممارسة كلية العلوم التربوية في الجامعة الأردنية لمعايير إنكيت الستة وتحديد درجة الاختلاف في درجة ممارسة هذه المعايير تبعا لمتغيري رتبة عضو هيئة التدريس وخبرته. ولتحقيق هذا الهدف تم بناء استبانة تكونت من (48) فقرة، طبقت على

Instructional Competences possessed by Student-Teachers Trainees in Cooperative Schools from the Perspective of Cooperative Teachers

ar
Authors: Mohammad Hasan Al-Tarawneh
Keywords: Instructional Competences; Student-Teacher; Cooperative School; Cooperative Teacher
Publication year: 2015
Pages: 74 - 86

Abstract

This study aimed at identifying the instructional competences possessed by student-teachers trainees in cooperative schools from the perspective of cooperative teachers. The study sample consisted of (98) cooperative teachers (4 males and 94 females). To achieve the purpose of the study, a questionnaire that included (52) items was constructed by the researcher and distributed within four competences. The results of the study showed that instructional competences possessed by student-teachers were as follow: instructional planning, personal and social competences, implementation of instruction and instructional evaluation. Furthermore, the results of the study revealed significant differences between the means of the cooperative teacher’s perspectives about the instructional competences due to the variable of experience years in favor of teachers with longer experience. In the light of these results, the study suggested some recommendations.

مصادر الضغط النفسي لدى طلبة جامعة العلوم الإسلامية العالمية واستراتيجيات التعامل معها

ar
Authors: Entisar Yosef Smadi
Keywords: الضغط النفسي، جامعة العلوم الاسلامية
Publication year: 2015
Pages: 87 - 101

Abstract

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مصادر الضغط النفسي لدى طلبة جامعة العلوم الإسلامية العالمية واستراتيجيات التعامل معها، اشتملت عينة الدراسة على285 طالباً وطالبة من طلبة الجامعة، تم بناء مقياسين الأول: مقياس مصادر الضغط النفسي والمقياس الثاني هو: مقياس استر

The effect of utilizing the enrichment activities in developing the creative thinking skills of the basic cycle 8th grade students in Geography

en
Authors: Fakhri Rasheed khader
Keywords:
Publication year: 2015
Pages: 102 - 119

Abstract

The Effectiveness of a Training Program of Cognitive Acceleration in Developing the Critical Thinking and Successful Intelligence

en
Authors: Yousuf Mahamoud Qutami , Suad Ahmad Mustafa
Keywords:
Publication year: 2015
Pages: 120 - 137

Abstract

The Effect of Learning Rythmic Exercise On Controlling The Steps and Learning Hurrdle Races Amony Female Student In The Faculty Of Physical Education At The University Of Jordan

en
Authors: Waleed Ahmmad Al-rahahleh , Ishraq Dahir Al-matarneh
Keywords:
Publication year: 2015
Pages: 138 - 154

Abstract

The extent of practicing Basic stage teachers' in Irbid First Educational directorate of the educational philosophy in Jordan

en
Authors: Hazem Badarneh , Hazem Al-Houri
Keywords:
Publication year: 2015
Pages: 155 - 174

Abstract

مفاهيم التربية السياسية في الإسلام ومدى تضمينها كتب التربية الإسلامية للمرحلتين الأساسية العليا والثانوية في الأردن

ar
Authors: Baker Sameeh Al-mawajdeh , Mohmmad Saleem , Reda Mawadia
Keywords: التربية السياسية، الإسلام
Publication year: 2015
Pages: 175 - 189

Abstract

هدف هذا البحث إلى الكشف عن مفاهيم التربية السياسية في الإسلام ومدى تضمينها في كتب التربية الإسلامية للمرحلتين الأساسية العليا والثانوية في الأردن، وتكونت عينة مجتمع البحث من كتب التربية الإسلامية للمرحلتين الأساسية العليا والثانوية. قام الباحثون بتطوير اس

تطوير معايير لضمان جودة برامج التعليم الدامج وفحص درجة انطباقها على البرامج المقدمة في الاردن

ar
Authors: Ahmad S. Algolaylat , Jamil Smadi
Keywords: معايير الجودة، التعليم الدامج
Publication year: 2015
Pages: 190 - 209

Abstract

هدفت هذه الدراسة إلى تطوير معايير لضمان جودة برامج التعليم الدامج وفحص درجة انطباقها على البرامج المقدمة في الاردن. وتكونت عينة الدراسة من (50) برنامجاً للتعليم الدامج تتبع لقطاعات حكومية وخاصة في محافظة العاصمة. ولتحقيق هدف الدراسة قام الباحثان بتطوير مق

The Effect of Teaching Islamic Education Courses by Using multimedia Strategy in Achievement and Creative Thinking Skills for Basic Stage

en
Authors: Naseer A. AlKhawaldeh
Keywords:
Publication year: 2015
Pages: 210 - 227

Abstract

تقدير حاجات المدارس الحكومية الثانوية في مديريات التربية والتعليم في عمان للإدارة الالكترونية

ar
Authors: Rahmeh Abbaas Alhameedyeen , Khalid Ali AlSarhan
Keywords: تقدير الحاجات، الإدارة الإلكترونية
Publication year: 2015
Pages: 228 - 249

Abstract

هدفت الدراسة الحالية إلى تقدير حاجات المدارس الحكومية الثانوية في مديريات التربية والتعليم في عمان للإدارة الالكترونية، وللإجابة عن أسئلة الدراسة وتحقيق أهدافها تم تحديد مجالات الدراسة، وصيغت فقراتها بالإفادة من الأدب التربوي، حيث تكونت الأداة من ستة مجال

درجة ممارسة الأدوار الاكاديمية لدى أعضاء هيئة التدريس في جامعة الحسين بن طلال

ar
Authors: Dima Wasswas , Khaled Al-Atyyat , Al-Mu'tasim Jawarneh
Keywords: الأدوار الأكاديمية، هيئة التدريس
Publication year: 2015
Pages: 250 - 268

Abstract

استهدفت الدراسة تعرف درجة ممارسة أعضاء هيئة التدريس في جامعة الحسين بن طلال للأدوار الأكاديمية، وبيان أثر متغيرات الدراسة (الكلية، الخبرة، الدرجة العلمية) على درجة ممارسة الأدوار الأكاديمية. ولتحقيق هذه الغاية تم استخدام المنهج الوصفي الملائم لطبيعة هذه ا

واقع تطبيق الإدارة الإلكترونية في المدارس الثانوية الخاصة في محافظة العاصمة من وجهة نظر المديرين أنفسهم

ar
Authors: Muhammad Falah Khawaldeh
Keywords: واقع، الإدارة الإلكترونية، المدارس الثانوية، المديرون
Publication year: 2015
Pages: 269 - 288

Abstract

هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن واقع تطبيق الإدارة الإلكترونية في المدارس الثانوية الخاصة في محافظة العاصمة من وجهة نظر المديرين أنفسهم، وفيما إذا كان ذلك يختلف تبعا لمتغيرات: الجنس، وسنوات الخبرة، والمؤهل العلمي. ولتحقيق أهداف الدراسة طورت استبانة مكونة من

درجة ممارسة القيم لدى طلبة الجامعات الأردنية من وجهة نظر الطلبة أنفسهم

ar
Authors: Asma'a Al-Omari
Keywords: ممارسة القيم، القيم السياسية، القيم الاجتماعية، القيم الدينية، القيم الجمالية، القيم الاقتصادية، طلبة الجامعات
Publication year: 2015
Pages: 289 - 312

Abstract

هدفت هذه الدراسة الى الكشف عن درجة ممارسة القيم لدى طلبة الجامعات الأردنية، ولتحقيق هذا الهدف تم بناء استبانة مكونة من (53) فقرة موزعة على خمسة مجالات من القيم كما يلي: القيم الفكرية والعقائدية وعدد فقراتها (11) فقرة، والقيم الاجتماعية (11) فقرة، والقيم ا

استراتيجية مقترحة للتوسع في التعليم الجامعي الأزهري في ضوء صيغ التعليم الجامعي الحديثة والمتغيرات المحلية والعالمية

ar
Authors: Alssayed M. Al-Bahairi
Keywords: التعليم الجامعي، صيغ التوسع في التعليم الجامعي، جامعة الأزهر
Publication year: 2015
Pages: 313 - 339

Abstract

هدفت الدراسة إلى وضع استراتيجية مقترحة للتوسع في التعليم الجامعي الأزهري في ضوء صيغ التوسع الحديثة في التعليم الجامعي والمتغيرات المحلية والعالمية الدافعة للتوسع في التعليم الجامعي الأزهري، والأسس التي تقوم عليه، واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي. وتوصلت

The effect of training program for math teachers based on International Trends in Math and Science Study TIMSS on their students’ math knowledge, application, and reasoning

en
Authors: Mustafa Al-Grabli , Adnan Al-Abed
Keywords:
Publication year: 2015
Pages: 340 - 360

Abstract

Degree Recruit of Social Studies Teachers To Skills in Teaching Current Events in The Basic Stage in The Directorate of Higher Educational Amman Second

en
Authors: Jamal Abdel-Fattah Al-Assaf
Keywords:
Publication year: 2015
Pages: 361 - 376

Abstract

نموذج مقترح لمهارات الحياة الاجتماعية لكتب التربية الاجتماعية والوطنية في صفوف المرحلة الاساسية الثلاثة الأولى في الأردن

ar
Authors: Hani Obaidat , Hamed Talafha
Keywords: نموذج مقترح، مهارات الحياة الاجتماعية، كتب التربية الاجتماعية والوطنية
Publication year: 2015
Pages: 377 - 388

Abstract

هدفت هذه الدراسة إلى بناء نموذج لمهارات الحياة الاجتماعية لكتب التربية الاجتماعية والوطنية في صفوف المرحلة الاساسية الثلاثة الأولى في الأردن، ولتحقيق هدف الدراسة تم اعتماد المنهج التحليلي من خلال تحليل محتوى كتب التربية الاجتماعية والوطنية للصفوف الثلاثة

Attitudes of Special Education Students towards their specialization on a sample of students of The World Islamic Sciences & Education University in Jordan.

en
Authors: Esam Al-Jaddou
Keywords:
Publication year: 2015
Pages: 389 - 402

Abstract

Abstract

The Level of using the Practices based on the families of disabled children by Caregivers in Jordan

ar
Authors: Laila Mohammad Damrah
Keywords: family centered Practices
Publication year: 2015
Pages: 421 - 444

Abstract

The purpose of this study is to explore the level of using the Practices based on the families of disabled children by Caregivers in Jordan. The sample of the study consisted of (110) families of Mental Disability children, Autism, movement disability, audio disability and Visual disability as follows: (30) families with mental disabled children, (20) families for each kind of disability such as Autism, movement disability, audio disability and Visual disability. The sample was chosen purposefully from the families that agreed to participate in this study after inviting all the families of disabled Children to participate in this study. Moreover, The sample consisted of (30) families with normal children studying in regular schools close to special needs Centers, therefore, the sample consisted of (140) families. To achieve the aim of this study the researcher prepared an Arabized form of family centered Practices scale, the researcher calculated reliability and validity of those tools then administrated them on participants. The findings of the study showed that the level using the practices based on the families of disabled children was in an average level in general, as the level of using the first dimension was moderate while, using the second dimension was low. Moreover, the findings showed that there were significant statistical differences at the level of (α = 0.05) between the means of the level of using the practices based on the families of disabled children and the families of normal children in the favor of the later on both the first and second dimensions and on the scale as a whole. The findings showed that there were significant statistical differences at the level of (α = 0.05) in the levels of using practices attributed to disability type as it was low for intellectual disability children families, autism and visual disabilities. Meanwhile, the level of using those practices was in an average level for motor disability children families and for hearing disabilities children. Furthermore, the findings showed that there were significant statistical differences at the level of (α = 0.05) in the level of using practices between the families of disabled males and the families of disabled females in the favor of the first, and there are significant statistical differences at the level of (α = 0.05) in the level of using practices attributed to the educational level of parents in the favor of graduate parents compared with parents who had Diploma or secondary certificate or less. The findings of the study showed that there were no significant statistical differences at the level of (α = 0.05) in the level of using practices attributed to the social status of parents while there were significant statistical differences at the level of (α = 0.05) attributed to the economical status between the families with an income more than 1000JD compared with less income families.

The professional development among the faculty members and the supportive commission in the University of Tabouk

ar
Authors: Saud Bin Eid Al-Enizi
Keywords: professional development
Publication year: 2015
Pages: 445 - 463

Abstract

The current study addresses the professional development of the faculty members in the University of Tabouk ,which is considered as an important topic due to the novelty of the University and its faculty members. The current study aims to observe the most significant indicators of the affective role of the university in terms of the professional development of the faculty members from lecturers to professors. The researcher designed a scale to measure the processional development of the faculty members as he applied the current study on a sample consisted of 224 individuals. The current study concluded a set of results , the most important was the existence o0f five indicators clarifying the existence of a role of the university in term of the professional development of the faculty members.

تقويم برامج الدارسات العليا بكلية التربية جامعةك الملخالد في ضوء معايير الجودة والاعتماد الأكاديمي من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس وطلبة الدراسات ال،

en
Authors: Muhammad Hassan Al-Sufran
Keywords:
Publication year: 2015
Pages: 464 - 488

Abstract

Abstract