Dirasat: Human and Social Sciences

From 2000 to 2018

ISSN 1026-3721

Dirasat: Human and Social Sciences is an open access, peer-reviewed and refereed journal published by The University of Jordan. The main objective of the journal is to provide an intellectual platform for all scholars from Jordanian and international universities. Dirast: Human and Social Sciences journal articles are indexed in SCOPUS, the largest abstract and citation database of peer-reviewed literature. The journal is developing to become one of the leading journals for humanities and social sciences in the region.

Beta Version

Please note that this is a beta version which is still undergoing final testing before its official release.


To submit new script click here

Search:

Volume 44, Issue 4 Supplement 2

القيم الاجتماعية وأثرها في تماسك البناء الاجتماعي في المجتمع البحريني

ar
Authors: Nora I. Al Khalifah
Keywords: القيم الاجتماعية، التماسك، البناء الاجتماعي
Publication year: 2017
Pages: 1 - 11

Abstract

هدفت الدراسة التعرّف إلى بعض القيم الاجتماعية وأثرها في تماسك البناء الاجتماعي في المجتمع البحريني من وجهة نظر طلبة جامعة البحرين في مملكة البحرين، وشملت عينة الدراسة 112 طالب وطالبة من طلبة جامعة البحرين، تم اختيارهم بالطريقة الطبقية العشوائية، واستخدمت

المرأة الأردنية في التعليم وفي العمل دراسة في المجتمع الأردني

ar
Authors: Maysoon W. Al Atoom , Khader W. Al Otum , Abeer B. Dababneh
Keywords: المرأة، التعليم، المجتمع الأردني
Publication year: 2017
Pages: 12 - 21

Abstract

هدفت الدراسة التعرّف إلى أهم الأسباب السوسيولوجيّة والانثربولوجيّة للمفارقة الكبيرة بين التفوّق الملحوظ الذي حققته المرأة الأردنية على مستوى الالتحاق بالتعليم، وفي المقابل مساهمتها المتواضعة على المستوى الاقتصادي. ولمعرفة أسباب هذه الإشكاليّة أرتأينا أن ن

تقييم آليات التدخل المهني للأخصائيين الاجتماعيين مع حالات العنف القائم على النوع الاجتماعي

ar
Authors: Amal S. Al-Awawdeh
Keywords: العنف القائم على النوع الاجتماعي، التدخل المهني، الأخصائي الاجتماعي
Publication year: 2017
Pages: 22 - 39

Abstract

جاءت الدراسة بهدف تقييم آليات التدخل المهني للأخصائيين الاجتماعيين العاملين مع حالات العنف القائم على النوع الاجتماعي؛ وذلك باستخدام المنهج الوصفي المسحي لكافة الأخصائيين الاجتماعيين العاملين في مكاتب الخدمة الاجتماعية/ حماية الأسرة، وفي والمؤسسات الإيوائ

المشكلات الاجتماعية والنفسية للشباب العاطلين عن العمل (دراسة ميدانية في قصبة السلط / محافظة البلقاء)

ar
Authors: Jehad A. Al-Saideh
Keywords: الشباب، العاطلون عن العمل، المشكلات الاجتماعية والاقتصادية
Publication year: 2017
Pages: 40 - 54

Abstract

هدفت الدراسة التعرّف إلى المشكلات الاجتماعية والنفسية، التي يعاني منها الشباب العاطلون عن العمل في محافظة البلقاء/ قصبة السلط، وبيان الفروق في المشكلات الاجتماعية والنفسية للعاطلين عن العمل، التي تُعزى لمتغيرات (الجنس، ومدة التعطل عن العمل). تكوّن مجتمع ا

The Novel and the Sociology of the Text: An Analytical Reading of Layla Al-Atrash's Novel The Sons of the Wind

ar
Authors: Razan M. Ibraheem
Keywords: Layla Al-Atrash's- The Novel- the Sociology of the Text
Publication year: 2017
Pages: 55 - 64

Abstract

This study aims to utilize a sociological approach to explore the different elements in Layla Al-Atrashe's Novel The Sons of the Wind. The approach is based on untangling the different intrinsic elements shaping the text and their link with extrinsic social factors. The query entails introducing how different social issues find expression at the connotative and structural level of the text, underscoring hereby how literary language acts as a mediator between the text and the society.

وظائف السخريّة في شعر راشد حسين

ar
Authors: Emad A. Al-Dmour
Keywords: السخرية، وظائف، راشد حسين، شعر
Publication year: 2017
Pages: 65 - 74

Abstract

تعدّ السخرية من الظواهر البارزة في شعر الشاعر الفلسطيني راشد حسين، وهي سخرية متفجّرة بآلام الحياة، والمعاناة التي سببها الاحتلال الإسرائيلي لفلسطين، لذلك تسعى هذه السخرية إلى الثورة على الواقع، ومحاولة صياغته بقيم تسودها الحرية، والحياة الكريمة. تهدف هذه

Abstract

رصدتْ هذه الدراسة الضوابط التي وضعها الشاطبي لما يصح الاستشهاد به ومالا يصح ونقدَها، ومناقشة التزام الشاطبي بضوابطه، ثم دراسة عينة لشواهد حديثية من كتابه من حيث ثبوتها بلفظها لرسول - صلى الله عليه وسلم - أو عدم ثبوتها له، وتوصلتْ الدراسة إلى عدد من النتائ

مستجدات وتجارب لتعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها

ar
Authors: Hadia A. “Khazna Katbi” , Ibrahim H. Al-Rababah
Keywords: مستجدات التعليم، اللغة الثانية
Publication year: 2017
Pages: 84 - 95

Abstract

إن تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها يندرج كغيره من اللغات في مجال تعليم اللغات الأجنبية أو اللغة الثانية، ويقوم على نظريات ومناهج حديثة تركز على الأبعاد التواصلية والإجتماعية والثقافية والحضارية لتعليم اللغات الأجنبية، وعلى تقنيات متطورة وفن خلاق في طر

فن المقالة عند مصطفى صادق الرافعي

ar
Authors: Mahmoud F. Al-Qudah
Keywords: الرافعي، المقالة، العربية، الأدب، النقد
Publication year: 2017
Pages: 96 - 108

Abstract

يهدف هذا البحث إلى دراسة فن المقالة عند مصطفى صادق الرافعي، الذي يعد واحداً من أبرز كتاب المقالة في الأدب العربي الحديث؛ لما قدمه من إنتاج غزير في هذا الفن خاصة في كتابه (وحي القلم)، كما سعت هذه الدراسة إلى الكشف عن روافد المقالة عند الرافعي وبيان أغراضها

أثر الخصائص المورفومترية على الجريان المائي في هضبة الكرك جنوبي الأردن باستخدام نظم المعلومات الجغرافية والاستشعار عن بعد

ar
Authors: Sattam S. Alshogoor
Keywords: الخصائص المورفومتري، هضبة الكرك، نظم المعلومات، الاستشعار عن بعد
Publication year: 2017
Pages: 109 - 126

Abstract

هدفت هذه الدراسة إلى إظهار إمكانية برامج نظم المعلومـات الجغرافية فـي تحليل التنوع المورفومتري في هضبة الكرك، وتحديد شبكة الأودية الرئيسة والفرعية، وتجميع البيانات الرقمية الجدولية ذات الدلالة العددية وتحويلها لمنظر مكاني يسهل دراسته مستقبلاً ضمن قاعدة بي

Aestheticism Irony in Quranic Narrative (yusef) peace be upon him

ar
Authors: Rana A. AbedAl-Haleem
Keywords: Irony, Quranic Narrative, (yusef) peace be upon him
Publication year: 2017
Pages: 127 - 136

Abstract

Abstract This study is aiming to show the effectiveness of the mechanism of what is characterized as a “Irony” in the Holy Quranic narrative, that to reveal the beauty points in these narrative uniquely in terms of conception and in the involvement of the religious purposes. Where I have chosen two kinds of such “Irony”, verbal Irony which are often come in one narrative sentence and the dramatic Irony, which is considered to be more suitable in studying narrative in the sense that its essence is depending on the development of the events tightness. I have benefited from the descriptive analytical methodology stated in Holy Quranic narrative texts, which means that I have contented myself by the Holy Quranic texts as a fundamental and basic source for this study. I have concluded a number of findings the refrom this study, and I have incorporated this in the conclusion, as I have included the most important issues that “Irony” is an inherent methodology in the Quranic narrative texts in terms of the two parts, verbal and dramatic, which we can find that in events and the dialogues initiated therein, as well as the scenes of the narrative.

دور المرأة في عملية صناعة القرار السياسيّ دراسة مقارنة على عينة من أعضاء مجلس الأمة الأردنيّ في العام 2014

ar
Authors: Ranyah A. Jabir , Khlid I. Al-Adwan
Keywords: المرأة الأردنيّة، المشاركة السياسيّة للمرأة، صنع القرار السياسيّ
Publication year: 2017
Pages: 137 - 151

Abstract

هدفت الدراسة إلى التعرف إلى مدى مساهمة المرأة في عملية صناعة القرار السياسيّ في مجلس الأمة الأردنيّ عام 2014، مستخدمة المنهج الوصفيّ والمقارن. بيّنت نتائج الدراسة أن لدى المرأة قدرة أفضل في المستوى الأول "صنع القرار السياسيّ"، بينما بينت الدراسة أن أعضاء

حقيقة السماع ومراحل تقعيد اللغة

ar
Authors: Ibrahim A. Shwehet , Mahmoud S. Al-Kreisat
Keywords: السماع، الأعرابي، اللغوي، الراوي، الزمان، المكان
Publication year: 2017
Pages: 152 - 165

Abstract

هدفت الدراسة إلى سبر غور السماع اللغوي المباشر في مراحل الأولى للتقعيد اللغوي، الذي سمعه العلماء المُقَعِدون للغة بأنفسهم عن الأعراب الأقحاح القاطنون في البادية، فقد وقفت الدراسة على مرحلة من مراحل تقعيد اللغة المرتكزة على أهم أصل من أصول النحو العربي وهو

تطور التعليم في منطقة (بصيرا) منذ أواخر العهد العثماني حتى 1960م: دراسة تاريخية

ar
Authors: Khalid A. Al-Soudi
Keywords: بصيرا، التعليم، العهد العثماني
Publication year: 2017
Pages: 166 - 180

Abstract

هدفت الدراسة إلى الكشف عن تطور التعليم في منطقة (بصيرا) منذ أواخر العهد العثماني حتى 1960م، وقد استخدمت المنهج التاريخي، من خلال المقابلات وتحليل الوثائق والرجوع إلى الكتب، وقد أظهرت الدراسة أن التعليم بدأ في (بصيرا) أثناء العهد العثماني، ومع مطلع القرن ا

منهج (التعلم الحواري) وآلية توظيفه في السايكودراما عند جاكوب مورينو

ar
Authors: Miryana M. Al-Alawneh , Yahya S. Issa
Keywords: التعلم الحواري، السايكودراما، المسرح التفاعلي، التواصل الشفوي
Publication year: 2017
Pages: 181 - 192

Abstract

تهدف هذه الدراسة إلى تعرّف منهج التعلم الحواري، وآلية توظيفه في السايكودراما عند العالم النفسي جاكوب مورينو. وسيتناول البحث عدداً من الطرق، والفنيات، التي اعتمدت منهج التعلم الحواري في السيكودراما، مثل: تأويل الأداء المعوق، قلب الدور، مناجاة النفس، المرآة

تجليات المرأة في شعر حبيب الزيودي

ar
Authors: Maha Autoom , Sabha A. Alkam
Keywords: الشعرية، صورة المرأة، الخصائص الفنية، الرمز الفني
Publication year: 2017
Pages: 193 - 202

Abstract

يتناول البحث صورة المرأة وشعريتها وتجلياتها المختلفة في شعر حبيب الزيودي، حيث يقدم الشاعر جانبا مهما من رؤيته للعالم وموقفه من الفن والحياة من خلال المرأة، فهي تبرز أهم الملامح الخاصة لتجربته الشعرية وتطورها وخصائصها الفنية المختلفة من جهة، كما تقدم الكثي

اختلاف علماء اللغة في ((كان)) أصلاً، وإعراباً، وزيادة، ودلالة

ar
Authors: Eman M. Al-Madani
Keywords: كان، الأصل، الإعراب، الزيادة، الدلالة
Publication year: 2017
Pages: 203 - 210

Abstract

يتناول البحث اختلاف علماء اللغة في ((كان)) أصلاً وإعراباً وزيادة ودلالة، فقد تنوّعت أساليب النحويين في تحديد معانيها وإعرابها؛ وذلك لأن ((كان)) فعل له مكانة خاصة في العربيّة من حيث كثرة استعماله في القرآن الكريم والشعر العربي وكلام العرب. وقد حاول هذا الب

الإعلانات التجارية داخل بنية الفيلم السينمائي

ar
Authors: Amer F. Al-Garaibeh
Keywords: الإعلان، اشتغال الإعلان، النجم، الإعلان والفيلم السينمائي، العلامة التجارية
Publication year: 2017
Pages: 211 - 222

Abstract

تعدّ السينما من أكثر العروض قوة، من ناحية الإيهام الدرامي، والسيطرة، والمشاركة الوجدانية مع المشاهد، لأسباب تعود لخصوصية السينما في اعتمادها على مبدأ الفوتوغرافي، وبسبب البحث المستمر، لصناع الفيلم، عن الربح المادي، ولاستمرار عجلة الإنتاج، قاموا باستغلال ه

Women Stereotypes in ‘Wadjda’ And ‘Where do We Go now?’: A Multifaceted Analysis

en
Authors: Ayman R. Yasin , Gina Salama
Keywords: Stereotype, Woman Image, Social, Linguistic, Arab Cinema
Publication year: 2017
Pages: 223 - 234

Abstract

This study sheds light on two modern Arab films that address the stereotypical image of Arab women in two diametrically different countries: Saudi Arabia and Lebanon. The analysis is based on two Arab films ‘Wadjda’ and ‘Where do we go now?’. The study discusses the linguistic, social and psychological analysis of the female characters in the films. It also identifies women roles in the society and in the family. The paper concludes that although Arab women are treated inferiorly, they started to play major roles in changing their lives and others’ mentalities as well as contributing to changing the society’s stereotypical image about women.

A Gender Differences Study of Color Names in Rural Jordanian Arabic

en
Authors: Ahmad Mohammad Al-Harahsheh , Mohammad Obeidat
Keywords: color terms, Rural Jordanian Arabic, sociolinguistics, gender- differences.
Publication year: 2017
Pages: 235 - 244

Abstract

Based on a sociolinguistic perspective, the present study aims to shed light on gender differences in the color-naming system in Jordanian Spoken Arabic (henceforth JSA). Though the connotations of colors have been examined from semantic, pragmatic and psychological viewpoints, this study tackles the phenomenon from a sociolinguistic view in JSA. The participants of the study were 80 young Jordanians (40 women and 40 men). The participants were given the color spectrum wheel , and were asked to write down the names of the colors they can perceive and distinguish in Arabic. The theoretical framework for this study is based on the Linguistic Relativity Theory, in particular the Domain-Centered Approach. The study concludes that there are gender differences in the color naming system in JSA, as Jordanian young women employ more color names than young men do. In addition, young women associate the names of terms with socially familiarized objects such as fruits, vegetables and sweets, in order to distinguish between them.

A Comparative Critical Discourse Analysis of Al-Jazeera and Al-Arabiya’s Coverage of the Egyptian Protests in the Period Preceding and following Morsi’s Ouster

en
Authors: Yosra H. Jarrar
Keywords: Critical Discourse Analysis, Egyptian Uprising, Fairclough’s Model, Al-Jazeera, Al-Arabiya, Muslim Brotherhood.
Publication year: 2017
Pages: 245 - 258

Abstract

This paper aims at critically analyzing the discourse of Al-Jazeera and Al-Arabiya in their coverage of the Egyptian uprising in the period preceding and following the ouster of Egypt’s Morsi. In particular, the study aims to examine where necessary the shifts in the way protests are reported in the news coverage of the Al-Jazeera and Al-Arabiya’s websites using Fairclough’s critical discourse analysis model. Findings reveal that in the period preceding the ouster of Mohammed Morsi, Al-Jazeera delegitimized protesters’ cause. While after Morsi’s ouster, it wholeheartedly supported protesters as a result of its support for the Muslim Brotherhood party’s elected candidate Morsi. However, in the period preceding the ouster of Morsi, Al-Arabiya tended to legitimize protesters, while it delegitimized them after his ouster. The shifts and variations in covering protests are explained in light of the foreign policy positions of Qatar and Saudi Arabia- key players in the region and the major funders of Al-Jazeera and Al-Arabiya respectively, in relation to Egypt’s Muslim Brotherhood.

An Intercultural Approach for Teaching and Learning French Language in the Jordanian University Context

fr
Authors: Elie I. Alrabadi , Marwan M. Elrusheidat
Keywords: Interculturel, représentations, enseignement/apprentissage, FLE, classe de langue
Publication year: 2017
Pages: 259 - 273

Abstract

Inter-culturalism and representations are emerging concepts in teaching French as foreign language. This study aims at suggesting a number of procedures for using inter-culturalism and representations and their progress in teaching French for students who are registered in the department of Modern Languages in Yarmouk University. The methodology used is a questionnaire distributed randomly to a number of firsts and fourth year students to study their progress in the intercultural aspects during their studies and it’s important in their learning. Keywords: Inter-cultural, Representation, Teaching/learning, FFL, Language Classes.