Dirasat: Educational Sciences

From 2004 to 2018

ISSN 1026-3713

Dirasat: Educational sciences is an open access, peer-reviewed and refereed journal published by The University of Jordan. The main objective of the journal is to provide an intellectual platform for all scholars from Jordanian and international universities to publish articles and original research in the field of educational sciences.

Beta Version

Please note that this is a beta version which is still undergoing final testing before its official release.


To submit new script click here

Search:

Volume 45, Issue 2

THE EFFICIENCY OF PROGRAM BASED ON ACTING OUT ROLE PLAY IN DEVELOPING SOCIAL COMPETENCIES IN 4TH GRADE IN JORDAN

en
Authors: Asmaa N. Al-Khawaldeh , Ibraheim Al-Momani
Keywords: play in developing social competencies. -the impact of educational
Publication year: 2018
Pages: 1 - 16

Abstract

This study aimed at exploring the level of the efficiency of program based on acting out role play in developing social competencies. The study population consisted of four classes from the fourth grade which were chosen randomly. Two classes were chosen to be the experimental group which consisted from 56 male and female students and two other classes consisted from 56 students to be the control group. Questionnaire was used as a tool for data collection, The study results showed a statistical significance difference at (a≤0.05) between the two averages for the answers of the population’s individual according to the variable of the group. It also showed the existence of the program’s impact, in the terms of developing social competencies for the students in this program at different dimension. The study showed also that at all the fields, there were no statistical significance differences such as the impact of educational level on the two groups.

مدى تأثير الكافيين على بعض المتغيرات الفسيولوجية لدى لاعبي جري المسافات الطويلة

ar
Authors: Baker S. Al-Thunaibat
Keywords: الكافيين، المتغيرات الفسيولوجية، المسافات الطويلة.
Publication year: 2018
Pages: 17 - 27

Abstract

هدفت هذه الدراسة للتعرف على تأثير الكافيين على بعض المتغيرات الفسيولوجية، كما هدفت الدراسة للتعرف على الفروق إحصائية لأثر الكافيين على المتغيرات قيد الدراسة كما تكون مجتمع الدراسة من (20) لاعباً تقريباً من لاعبي (جري المسافات الطويلة) واشتملت عينة الدراسة

درجة ممارسة السلوك الانتخابي ومعايير اختيار المرشح لدى المعلم الأردني

ar
Authors: Naser Ibrahim Alsharah
Keywords: السلوك الانتخابي، المعلم، معايير اختيار المرشح.
Publication year: 2018
Pages: 28 - 50

Abstract

هدفت الدراسة الكشف عن درجة ممارسة المعلمين للسلوك الانتخابي، والمعايير التي يعتمدونها لاختيار المرشح، ولتحقيق أهداف الدراسة تم تصميم استبانة تكونت من ثلاثة أقسام، تضمن الأول (5) متغيرات مستقلة، وشمل الثاني (10) مظاهر للسلوك الانتخابي، وشمل الثالث: (17) مع

The Effect of Teaching Physics Using A Blended Teaching-Learning Model in Motivation and Acquisition of Scientific Concepts for 9th Grader's

ar
Authors: Ayman M. Olimat
Keywords: Blended learning, motivation, scientific concepts, ninth graders.
Publication year: 2018
Pages: 51 - 67

Abstract

This study aimed at investigating the effect of teaching physics using the A Blended Teaching-Learning Model in Motivation and Acquisition of Scientific Concepts for 9th Grader's. To achieve the aim of this study, motivation scale and scientific concepts test were prepared, The validity and reliability of the all tests were examined, A purpose sample consisted of (59) male student of 9th grader's in the Second Educational Directorate of Zarqa was selected during the scholastic year (2011/2012).The sample randomly assigned into two groups: experimental and control group. The results of the study indicated that there were statistically significant differences between students' Performance scores on motivation scale, and Performance scores on acquisition of scientific concepts test, and correlation coefficients between students' Performance scores on motivation scale, acquisition of scientific concepts test, all last differences in favor of experimental group students. it recommended In the light of the results of the study.

درجة ممارسة معلمي اللغة الإنجليزية للصف التاسع الأساسي لمهارات التفكير الإبداعي

ar
Authors: Tahani F. Abu-Jraiban
Keywords: مهارات التفكير الإبداعي، معلمي اللغة الإنجليزية، الصف التاسع.
Publication year: 2018
Pages: 68 - 77

Abstract

هدفت الدراسة إلى تقصي درجة ممارسة معلمي اللغة الإنجليزية للصف التاسع الأساسي لمهارات التفكير الإبداعي. ولتحقيق هذا الهدف تم اختيار عينة عشوائية من معلمي اللغة الإنجليزية للصف التاسع الأساسي في المدارس الحكومية لمديرية التربية والتعليم للواء الشونة الجنوبي

Abstract

هدفت هذه الدراسة إلى معرفة مدى تطبيق مدراء المدارس لمؤشرات معايير القيادة المعتمدة من قبل وزارة التربية والتعليم، تم استخدام المنهج الوصفي وتكونت عينة الدراسة من (313) مشرفاً من (13) مديرية تربية في شمال الأردن. كشفت النتائج أن درجة تطبيق مدراء المدارس لم

مظاهر الضعف في التعبير الكتابي لدى عينة من الطلبة ذوي صعوبات التعلم

ar
Authors: Ahmed Ali Al-Zboun , Mayada Mohammed Al-Natour
Keywords: صعوبات التعلم، التعبير الكتابي.
Publication year: 2018
Pages: 92 - 105

Abstract

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف إلى مظاهر الضعف في التعبير الكتابي لدى عينة من الطلبة ذوي صعوبات التعلم، وقد اشتملت على (100) معلم ومعلمة من مدارس لواء قصبة المفرق، منهم (61) معلم و(39) معلمة. ولتحقيق هدف الدراسة، فقد تم استخدام مقياس للتعرف إلى مظاهر الضعف ف

تحليل محتوى كتب التربية الإسلامية للمرحلة الأساسية العليا في ضوء مبادئ الاقتصاد المعرفي

en
Authors: Mahmoud A. Aldrow , Naser A. Al-Khawaldeh
Keywords: كتب التربية الإسلامية، مبادئ الاقتصاد المعرفي، المرحلة الأساسية العليا.
Publication year: 2018
Pages: 106 - 124

Abstract

هدفت هذه الدراسة إلى تحليل محتوى كتب التربية الإسلامية للمرحلة الأساسية العليا في ضوء مبادئ الاقتصاد المعرفي، والكشف عن درجة مراعاتها لمبادئ الاقتصاد المعرفي، وقد تكونت عينة الدراسة من كتب التربية الإسلامية للمرحلة الأساسية العليا (السابع والثامن والتاسع والعاشر الأساسي) المقررة في الفصل الأول من العام الدراسي (2015/2016)، واستخدم الباحث أداة تحليل قام ببنائها في ضوء مبادئ الاقتصاد المعرفي تكونت من (53) مبدأ من مبادئ الاقتصاد المعرفي، وكشفت النتائج أن درجة مراعاة كتب التربية الإسلامية في المرحلة الأساسية العليا لمبادئ الاقتصاد المعرفي كانت منخفضة بشكل عام، وأنها راعت مبادئ الاقتصاد المعرفي في مجال النتاجات التعليمية بدرجة كبيرة، في حين أن درجة مراعاة كتب التربية الإسلامية في المرحلة الأساسية العليا لمبادئ الاقتصاد المعرفي في مجال المحتوى والأنشطة والتقويم كانت بدرجة منخفضة، وفي ضوء نتائج الدراسة تم اقتراح إعادة النظر في تصميم كتب التربية الإسلامية بما يلبي مبادئ الاقتصاد المعرفي والإفادة من تكنولوجيا التعليم في تدريس مناهج التربية الإسلامية.

abc

ar
Authors: Lafi S. Al-Makhareez
Keywords: abc
Publication year: 2018
Pages: 125 - 134

Abstract

abc

The Reality of Teaching Prevocational Education in Basic Education and the difficulties faced by From the Viewpoint of Teachers and Secretaries Operator in the Basic Schools of Lattakia Governerate

ar
Authors: Fatima Al Zahra Yousef Khames , Haysam Abo Hammud
Keywords: Prevocational Educational, Reality, Teaching, Prevocational Education Teachers, Secretaries Operator.
Publication year: 2018
Pages: 135 - 162

Abstract

The goal of this research is to study the effect of teaching the Prevocational education course in the basic teaching level , and the difficulties which confronted in the viewpoint of of teachers and secretaries operators in the official schools in Latakia Governerate. The teaching community consists of all the Prevocational education teachers with total of ( 15 teachers ) and all the secretaries operator with total of ( 15 ) secretaries . The tools for this study is created from two questionnaires one is from teachers and the other is for the secretaries , and the tool has been checked and verified. We applied these two questionnaires , and the most important results that this search achieved are : - There are obstacles and barriers face the operation of Prevocational education course , the main one is the difficulty of finding the tools and devices in relate to the Prevocational education plus the difficulties of understanding of the basic concepts for this subject, the intensity of the students to attend the recitations - The lack of materials and devices especially the one which relate to the field of agriculture and farming plus the safety and security materials - There is no difference with statically indication has related to variable gender in the point of view of the teachers - There is differences with statically significant relates to the specialize for manual design institution and craft teacher - There are differences with statically significant between the average estimate of the research in relates to the statue of operator , if it is ready to operate or the operator with lack of readiness

Abstract

هدفت الدراسة التعرف الى مدى مساهمة بعض المتغيرات الكينماتيكية في دقة الارسال العالي الطويل في الريشة الطائرة لدى لاعبي منتخب جامعة مؤتة، استخدم الباحثان المنهج الوصفي، عينة الدراسة اختيرت عشوائيا وتكونت من (10) من لاعبي منتخب جامعة مؤتة للريشة الطائرة، اس

أثر نموذج مارزانو في اكتساب المفاهيم الفقهية وتنمية مهارات التفكير العليا لدى طلبة الصف الثامن الأساسي في مبحث التربية الإسلامية واتجاهاتهم نحو في الأردن

ar
Authors: Ibrahim Ali Al-Na’anah , Ahmad Mohe-aldeen Alkilani
Keywords: نموذج مارزانو، المفاهيم الفقهية، التفكير العليا، الاتجاهات، التربية الإسلامية نموذج مارزانو، المفاهيم الفقهية، التفكير العليا، الاتجاهات، التربية الإسلامية.
Publication year: 2018
Pages: 172 - 186

Abstract

هدفت الدراسة الحالية إلى تقصي أثر استخدام أبعاد التعلم لمارزانو في اكتساب المفاهيم الفقهية، وتنمية مهارات التفكير العليا لدى طلبة الصف الثامن الأساسي في مبحث التربية الإسلامية واتجاهاتهم نحوه في الأردن، تكونت عينة الدراسة من (76) طالباً من طلبة الصف الثام

السمات الشخصية لمعلمي التربية الرياضية

ar
Authors: Dana M. Tumeh , Hashem M. Ibrahim
Keywords: السمة، معلمي التربية الرياضية، العاصمة عمان.
Publication year: 2018
Pages: 187 - 203

Abstract

هدفت الدراسة إلى معرفة السمات الشخصية لمعلمي التربية الرياضية في العاصمة عمان، ومعرفة الفروق ذات الدلالة الإحصائية في هذه السمات تبعًا لمتغيرات: (الجنس والخبرة والمؤهل العلمي وقطاع العمل). تكون مجتمع الدراسة من معلمي التربية الرياضية في العاصمة عمان والب

واقع استخدام وحدات موارد التعلم وتكنولوجيا المعلومات والاتصال في مدارس وزارة التربية والتعليم في الأردن

ar
Authors: Ziad Abd Al-Kareem Al-Nsour
Keywords: وحدات موارد التعلم، تكنولوجيا المعلومات والاتصالات، المدارس، وزارة التربية والتعليم.
Publication year: 2018
Pages: 204 - 219

Abstract

ههدفت الدراسة فحص واقع استخدام وحدات موارد التعلم وتكنولوجيا المعلومات والاتصالات في مدارس وزارة التربية والتعليم في الأردن والعوائق التي تواجهها، تألفت عينة الدراسة من (182) مديراً، ومعلماً، وفني مختبر علوم، وأمين مكتبة، وقيم مختبر حاسوب، من ست مديريات ل

أثر منحى (دمج مفاهيم العلم وعملياته) المستند إلى المعايير العالمية للتربية العلمية في اكتساب مهارات التفكير المعرفية وفق الاتجاه نحو العلم لدى طلبة المرحلة الأساسية

ar
Authors: Sana’a Mustafa Al-Riyahi
Keywords: منحى دمج مفاهيم العلم وعملياته، مهارات التفكير المعرفية، المرحلة الأساسية، الاتجاه نحو العلم.
Publication year: 2018
Pages: 220 - 235

Abstract

هدفت هذه الدراسة تقصي أثر منحى دمج مفاهيم العلم وعملياته المستند إلى المعايير العالمية للتربية العلمية في اكتساب مهارات التفكير المعرفية وفق الاتجاه نحو العلم لدى طلبة المرحلة الأساسية مقارنة بالطريقة الاعتيادية. وتكوّنت عينة الدراسة من (60) طالبة من طالب

واقع الرعاية التربوية لطلبة رياض الأطفال في الأردن من وجهة نظر معلمات رياض الأطفال

ar
Authors: Fawwaz Nayel Alsleihat
Keywords: الرعاية التربوية، رياض الأطفال، الأطفال.
Publication year: 2018
Pages: 236 - 248

Abstract

هدفت هذه الدراسة إلى معرفة واقع الرعاية التربوية لطلبة رياض الأطفال في الأردن. وتكوّن مجتمع الدراسة من جميع معلمات رياض الأطفال لعام (2015) في محافظة عمان، وعددهن (1460) معلمة. وللإجابة عن أسئلة الدراسة تمّ تطوير استبانة لقياس واقع الرعاية التربوية لطلبة

أثر استراتيجية الجدول الذاتي في تحسين مهارات القراءة الناقدة لدى طالبات الصف الثامن الأساسي في الأردن

ar
Authors: Amin Y. Alyaseen , Naser M. Maqableh
Keywords: استراتيجية الجدول الذاتي، القراءة الناقدة.
Publication year: 2018
Pages: 249 - 266

Abstract

هدفت هذه الدّراسة إلى تقصي أثر استراتيجية الجدول الذاتي في تدريس نصوص القراءة في تحسين مهارات القراءة الناقدة لدى طالبات الصف الثامن الأساسي في الأردن. أعدّ الباحثان اختبارًا في القراءة الناقدة. تكوّن أفراد الدّراسة من (53) طالبة في شعبتين، في الفصل الثان

Abstract

هدف هذا البحث إلى قياس فاعلية نظام 4mat (الفورمات) في تدريس مقرر طرائق تدريس العلوم الشرعية في تنمية مهارات حل المشكلات ونواتج التعلم لدى طلاب جامعة القصيم، ولتحقيق ذلك قام الباحث بإعداد دليل المعلم وفقاً نظام 4mat (الفورمات)، وإعداد مقياس مهارات حل المشك

أثر تطبيق معايير منهجية سيجما ستة ومعايير التدقيق الداخلي في جامعة الكويت على جودة عمليات التدقيق الداخلي

ar
Authors: Sultan G. Al-Dehani , Shaimaa I. Alansari
Keywords: سيجما ستة، التدقيق الداخلي، أعضاء هيئة التدريس، جامعة الكويت.
Publication year: 2018
Pages: 283 - 298

Abstract

هدفت الدراسة إلى التعرف أثر تطبيق معايير (سيجما ستة) ومعايير التدقيق الداخلي على جودة عمليات التدقيق الداخلي في جامعة الكويت، واستخدمت الاستبانة كأداة للدراسة بعد التأكد من صدقها وثباتها، وتم اختيار عينة طبقية عشوائية تكونت من (228) من أعضاء هيئة التدريس،

الخصائص السيكومترية لمقياس جليام في الكشف عن حالات اسبرجر في عينة اردنية

ar
Authors: Alia Mohammed Al-Oweidi
Keywords: اسبرجر، الخصائص السيكومترية، مقياس جليام.
Publication year: 2018
Pages: 299 - 312

Abstract

هدفت الدراسة إلى التعرف إلى الخصائص السيكومترية لمقياس جليام في الكشف عن حالات اسبرجر في عينة أردنية. تكونت عينة الدراسة من (334) حالة موزعين كالآتي (132) غير معاقين (عاديين)، و(109) حالات اضطراب طيف توحد، و(36) حالة اسبرجر (57) حالة إعاقة عقلية تم تقييمه

توجهات البحث التربوي في مناهج الدراسات الاجتماعية بالجامعات الأردنية ضمن الفترة الزمنية الواقعة بين(2013-2000)

ar
Authors: Bassam Mohammad Hamed AL-Qudah , Maisoun Ahmed Moh’d AL-Dwairi
Keywords: مناهج الدراسات الاجتماعية، الجامعات الأردنية.
Publication year: 2018
Pages: 313 - 325

Abstract

هدفت الدراسة إلى التعرف على أنواع وتوجهات البحث التربوي في مناهج الدراسات الاجتماعية بالجامعات الأردنية ضمن الفترة الزمنية الواقعة بين (2000-2013). ولقد أستخدم لتحليل الرسائل والبحوث الجامعية أداة قام بإعدادها الباحثان وذلك على عينة متيسرة تألفت من (103)

مدى امتلاك معلمي غرف المصادر في عمان للكفايات التعليمية من وجهة نظرهم

ar
Authors: Bassam M. Al-Abdallat , Muna M. Amr , Abdallah S. Al-Mahaireh
Keywords: الكفايات التعليمية، معلمي غرف المصادر.
Publication year: 2018
Pages: 326 - 339

Abstract

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مدى امتلاك معلمي غرف المصادر في عمان للكفايات التعليمية من وجهة نظرهم، وهل تختلف هذه الكفايات التعليمية باختلاف الجنس وسنوات الخبرة. تكونت عينة الدراسة من (63) معلماً ومعلمة، تم اختيارهم من مديريات التربية والتعليم في عمان.

معنى الحياة وعلاقته بالسلوكات الخطرة على الصحة لدى طلبة الجامعة الأردنية

ar
Authors: Mariam A. Al- Ziadat
Keywords: معنى الحياة، السلوكات الخطرة على الصحة.
Publication year: 2018
Pages: 340 - 354

Abstract

هدفت هذه الدراسة إلى فحص علاقة معنى الحياة بالسلوكات الخطرة على الصحة لدى طلبة الجامعة الأردنية. تألفت عينة الدراسة من (767) طالباً بمرحلة البكالوريوس للعام الجامعي 2015/ 2016؛ منهم (550) إناث، و(217) ذكور اختيروا بالطريقة الطبقية العشوائية. وتم تعريب مقي

درجة معرفة مقدمي الرعاية للأطفال في الأردن لاستراتيجية التقييم المستند إلى اللعب وتوظيفهم له واتجاهاتهم نحوه

ar
Authors: Jehad Mohammed ALanati
Keywords: مقدمي الرعاية للأطفال، تقييم الأطفال الصغار، التقييم المستند إلى اللعب، التقييم المرح.
Publication year: 2018
Pages: 355 - 373

Abstract

هدفت هذه الدراسة إلى استقصاء درجة معرفة مقدمي الرعاية للأطفال في الأردن لاستراتيجية التقييم المستند إلى اللعب ودرجة توظيفهم لها واتجاهاتهم نحوها. ولتحقيق هدف الدراسة قام الباحث بإعداد استبانة الدراسة، وبعد أن تحقق من صدقها وثباتها، طبقها على عينة عشوائية

Abstract

هدفت الدراسة التعرف الى تأثير استخدام التصور العقلي المصاحب للبرنامج التعليمي على تحسين بعض متغيرات الإدراك حس حركي وتعلم بعض المهارات الأساسية في رياضة المبارزة، وقد تم استخدام المنهج التجريبي بتصميم المجموعتين الضابطة والتجريبية، وتم اختيار العينة بالطر

فاعلية استراتيجية تدريسية مستندة إلى نموذج "ألن هوفر" في تنمية مستويات "فان هيل" للتفكير الهندسي وخفض قلق الرياضيات لدى طالبات الصف الاول الثانوي بمدينة الرياض

ar
Authors: Muna Saad Alghamdi
Keywords: فاعلية، استراتيجية تدريس، نموذج ألن هوفر، مستويات "فان هيل " للتفكير الهندسي، قلق الرياضيات.
Publication year: 2018
Pages: 389 - 408

Abstract

استهدف البحث الحالي التعرف على فاعلية استراتيجية تدريسية مستندة الى نموذج "ألن هوفر" في تنمية مستويات "فان هيل" للتفكير الهندسي وخفض قلق الرياضيات لدى طالبات الصف الاول الثانوي بمدينة الرياض. تكونت عينة البحث من (50) طالبة، تم توزيعهن الى مجموعتين: (26) ط

الدافعية للإنجاز لدى طلبة الدراسات العليا في الجامعة الأردنية في ضوء عدد من المتغيرات

ar
Authors: Rami M. Alyousef
Keywords: الدافعية للإنجاز، طلبة الدراسات العليا، الجامعة الأردنية.
Publication year: 2018
Pages: 409 - 423

Abstract

هدفت الدراسة الحالية إلى تحديد مستوى الدافعية للانجاز لدى طلبة الدراسات العليا في الجامعة الأردنية في ضوء عدد من المتغيرات هي: الجنس ونوع البرنامج الأكاديمي ونوع التخصص الأكاديمي ومستوى التحصيل الأكاديمي. ولأغراض هذه الدراسة تم اختيار عينة تكونت من (733)

A Model of the Factors Affecting International Postgraduate Students’ Pursuit of Degrees: A Case Study

en
Authors: D. W. Govender , S. K. Basak
Keywords: International Students, University, Factors, Pursuit of Degrees.
Publication year: 2018
Pages: 424 - 434

Abstract

The aim of this paper is to present a model of the factors affecting international students’ pursuit of their academic degrees in tertiary institutions. This was achieved by identifying factors that commonly affect international postgraduate students. A questionnaire was designed based on a case study with a sample of 24 post-graduate international students from one university in KwaZulu-Natal. Questionnaires were analysed using SPSS (version 21.0) and WarpPLS (4.0). WarpPLS (4.0) was used to draw up a statistically based model regarding the factors affecting international students in pursuit of their academic degrees. Results from the model show that financial stress, accommodation challenges, cultural shock, loneliness/homesick, communication skills and evaluation of their (previous) university experience influence students in their pursuit of their academic degrees in higher education. These findings could be used by students themselves to make them aware of possible challenges that lie ahead as well as by staff in international student offices at higher education institutions.